A versnek az idő és a lét természete köré szerveződő tematikája van. A vers első részében a lírai én egy hajón ülve elhagyja a vidéket, és a körülötte lévő táj változik, ahogy a hajó halad. Ez a folyamat szimbolizálja az idő múlását és a múlt és jövő közötti összefüggést. A lírai én elmereng az idő természetén, és megkérdőjelezi az idő múlásának érzékelését. Ezután a versben megfogalmazódnak olyan elmélkedések, amelyek arra utalnak, hogy az idő és a lét mibenléte talán más, mint gondoljuk. Az idő talán mozdulatlan, és csak a mi érzékelésünkben változik, és a lét maga csupán egy játék az idővel.
A vers magyar irodalmi összefüggései között találhatók az olyan romantikus lírai művek, amelyek az idő múlásának érzékelését feszegetik, például Kölcsey Ferenc Elmélkedés a világról vagy Arany János Toldi című műve. Az idő természete és hatása a lírai én érzékelésére a magyar szépirodalom számos művében megjelenik.
Nemzetközi szépirodalmi összefüggések között a versben megjelenő elmélkedések a lét természetéről és az idő múlásáról felidézhetik a filozófus Arthur Schopenhauer gondolatait, valamint a modernizmus idővel és léttel kapcsolatos műveit, például James Joyce Ulisszesz című regényét vagy Virginia Woolf Az Óramutató című regényét.
A vers formailag elbeszélő lírai mű, amely végig tartja az ABAB rímképletet, ami tipikus a romantikus lírában. A vers ritmikája ringatózó, hasonlóan a hajó mozgásához, ezzel erősítve a szöveg tematikáját. Az ezerjó köznyelvi és megszólító tónusban íródott, ami jelzi a lírai én kötetlen beszédstílusát és a verse olvasóhoz történő közvetlen közeledését.
Összességében a vers a magyar és a nemzetközi irodalmi hagyományokra reflektálva az idő, az érzékelés és a lét természetét tematizálja, és megkérdőjelezi azokat. A romantikus lírai hagyomány mellett Schopenhauer gondolatai és a modernizmus idő- és lételméleti értelmezései felidézhetők a versen keresztül.