A vers teológiai szempontból több témát és kérdést vet fel. Az alábbiakban részletesen elemzem az összefüggéseket a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjaira is.
A versben megjelenik az "alázuhanni magasból mélybe" motívum, mely a bűnbeesésre, az emberi bukásra utal. Ez bibliai összefüggéseket idézhet fel, mint például az Éden kertjének elhagyását és az emberi bűn következményeit (1 Mózes 3). A bűn és bukás képeit erősíti a "alámerülni kiontott vérbe" sor is, amely utalhat Jézus Krisztus kiontott vérre a kereszthalála során, aki megváltást hozott az emberiség számára.
A versben megjelenik továbbá a bukás és elbukás képe, mely egyrészről a hatalom bukását jelentheti, másrészről pedig a bűn következményeként elbukásra utalhat. Ezt a motívumot összefüggésbe hozhatjuk az eredendő bűnnel és az emberi kísértéssel. A "Leesni mint Éden bosszuálló" sor visszatér az Éden kertjének bukott állapotához, ahol az emberiséget az eredeti állapotához képest szenvedésre ítélték.
A versben megjelenik a sötétség és a gyász motívuma is. A "nem a legsötétebb gyászvég" és a "nem a végtelennek tetsző éjszaka" sorok arra utalnak, hogy a versben felsorolt állapotok még nem jelentik a teljes sötétséget és a legszomorúbb gyászvégét. Ez összhangban lehet az egyházi és teológiai értelmezésekkel, amelyek szerint a teljes sötétség és gyász csak a világvégén áll be, mikor a végső ítélet megtörténik.
A vers utolsó része meghatározza a legszomorúbb gyászvég helyét, mely az "a föld üvöltő nyomorban" található, ahol nincs fény. Ez az állapot a teljes elidegenedést, a bűn világában történő elfogadást és annak következményeit jelképezi. Ez összhangban lehet a patrisztikus és skolasztikus tanításokkal, amelyek szerint a világosság és a sötétség, a jóság és a rossz, a bűn és kegyelem ellentétei.
A versben megjelenő gyászvég és sötétség motívumok összekapcsolhatók a középkori teológia által vizsgált eszkatológiai kérdésekkel is. Az eszkatológia a tanítások fő ágazata, amely a végső dolgokkal foglalkozik, mint a mennyország, pokol, purgatórium és a végső ítélet. Ezek az elemek visszatérnek a versben, amikor a költő a teljes sötétség és gyász képét adja.
Összességében a vers teológiai szempontból a bűnbeesés, bukás, bűnbánat, sötétség és gyász motívumait dolgozza fel. Különböző teológiai áramlatokhoz és nézőpontokhoz kapcsolható, mint a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika. Ezeknek az összefüggéseknek és motívumoknak a felismerése segít megérteni a vers mélyebb teológiai üzenetét.