1

A küszöb előtt nem két kő-oroszlán
Kitátott szörnyű szája vicsorog, -
Csak két mimóza-bokor lengedez,
Aranyvirágok súgva integetnek:
Vándor vigyázz: poéta lakik itt.

2

A kis nyaraló most oly elhagyott,
A zárt veranda csillogó falán,
Ezüstfalán áttűz az őszi nap.
Nagy rendet talál, de e rend halott,
Halott a szék, halottak a padok,
A "terülj-asztalkám" olyan merev,
Mintha vendéget sose látott volna, -
Néhány szem szilva búslakodik rajt,
S a furcsa merevségben csak ez él,
Furcsa, hogy éppen ez él és beszél.
Talán a legutolsó uzsonnáról,
Talán a gondról, tán az iskoláról.
S még kérdez is,
Tőlem kérdi, hogy hova lett, hova
A lelkendező gyerek-kacagás,
S a háziasszony nyári mosolya.

3

Én felelek és vigasztalgatom
A folyóparti öreg fűzeket.
Árnyékuk megnőtt és komorabb lett,
Súlyosan fekszik el a tiszta tükrön,
Amit elébük tart az őszi víz.
A fürdőzők is vajjon merre vannak? -
Amit a folyó néma sodra visz:
Csak egy-egy bágyadt arany falevél.

4

Csak Ezüstországban van vigalom,
Pikkelypáncélos nép közt, víz alatt:
Ujjonganak kicsinyek és nagyok,
Hogy a poéta nem fog több halat.
Már esténként nem áll a méla parton,
És nincs kezében a szörnyű horog. -
Csak lassan, lassan, balgakedvű nép!
Egyszer csak itt terem, vigyázzatok!

5

A sellő cseng a házikó fölött,
Szólongatja a gyermekek nevét,
Szeretné csókolgatni lábukat,
Szeretne hancúrozni még velük,
Mindhasztalan...
Akkor elbúsul, elcsuklik a hangja,
És zokog, zokog éjszakákon át,
Míg rámennydörög nagyapja, a gát
A túlsó partról: hallgass, kis szamár!
Hát nem tudod, hogy mind, mind visszajönnek?

6

Lola pedig, - "a bluetta galamb"
Örökbékében nyugszik a hegyen,
Ime, már sír is van, mely ideköt, -
És virágos lesz Mindenszenteken.
Azért, mert Lola csak egy galamb volt,
S macskaformában jött rá a halál:
Szent és igaz a gyermek-kegyelet,
Mely fejfát farag, s temetést csinál.

7

Vándor, vigyázz, poéta lakik itt.
És poéta itt asszony és gyerek, -
Az őszbesímult házikó előtt
Arany mimóza-bokrok lengenek.

Kolozsvár, Hója, 1927 szeptember 25


Elemzések

A vers irodalomtudományi szempontból különböző összefüggéseket mutat mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén. Az alábbiakban ezeket a kapcsolódási pontokat részletezem:

1. Verselemek és formai jellemzők:
- A vers egy szonett formájú költemény, amely 14 sorból áll.
- Az első négy sor négyzetes rímekkel van megírva (aabb), míg a fennmaradó sorok tercben rímelnek (cdcddc).
- A vers szimbolikus képekkel operál, például a mimóza-bokor a házikó előtt, amely poéta jelenlétét jelzi.

2. Motívumok és témakörök:
- Az elhagyott házikó és az elhagyatottság motívuma érzékelhető a versben. Ez egy gyakori téma a világirodalomban, például Emily Dickinson verseiben is megjelenik.
- Az őszi motívumok (őszi nap, arany falevelek, stb.) szintén jellemzők az őszi hangulatú versekre, például Rainer Maria Rilke verseire.
- A víz és a folyó képe is ismert motívum a költészetben, például a romantika korában Lord Byron és Samuel Taylor Coleridge is gyakran használta ezeket a képeket.

3. Stílus és költői eszközök:
- A vers lírai hangvételű, az elragadtatás és a nosztalgia hangjai is hallhatók benne.
- A személyes líra és a természeti leírások ötvöződnek a versben.
- A költő használ alliterációt (például: "Kis szamár", "folyóparti öreg fűzek") és metaforákat (például: "mimóza-bokor lengedez").

4. Társadalmi és kulturális kontextus:
- A versben megjelenik az 1920-as évek Kolozsvára utaló kontextusa. Reményik Sándor erdélyi költő volt, és ez a költemény arra utal, hogy a házikó valószínűleg Erdélyben található.
- A versben érzékelhető a háború utáni időszak hangulata és a megváltozott világ képe.
- Az utolsó sorokban az asszony és a gyermek jelenléte a családi életet és hagyományokat jelképezi. Ez az elem a magyar irodalomban is gyakori.

Ezek csak néhány példa az összefüggésekre mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalomban. A költemény további aspektusainak elemzése további érdekes összefüggéseket fedhet fel.

A vers természettudományos szempontból nézve több részletet is tartalmaz, amelyek a mai természettudomány legfrissebb felfedezéseivel összefüggésbe hozhatók.

Az első sorokban megjelenő "két kő-oroszlán" helyett "két mimóza-bokor" látható. Ez arra utalhat, hogy a természettudomány előrehaladtával ma már nem szükségesek az állatfigurák a küszöb előtt, hanem színpompás növényekkel is díszíthetjük az otthonunkat.

A második részben a nyaraló elhagyott állapotáról és a halott tárgyakról van szó. Itt észrevehetjük, hogy a vers végén a szilvák életben maradtak, és beszélnek is, ami természettudományos szempontból lehetetlen lenne. Ez a különös célzás a mai korszerű kertészeti technikákra és az élelmiszeripari felfedezésekre utal, amelyek lehetővé teszik az ételek hosszabb tárolását és frissességük megőrzését.

A következő részben az öreg fűzeket vigasztalják, akiknek árnyéka megnőtt és komorabb lett. Ez a változás az éghajlatváltozással és a környezeti károsodással függ össze, amelyek befolyásolják a növények növekedését és egészségét.

A negyedik szakaszban a verselem azt állítja, hogy csak az élet van vigalom a Pikkelypáncélos nép közt, vagyis a víz alatt. Ez lehet egy utalás a tengeri élet sokféleségére és életteliségére, amelyet a mai tengerkutatás és ökológiai vizsgálatok felfedeznek.

A következő részben a sellőről van szó, aki szeretné csókolgatni a gyermekek lábát és hancúrozni velük, de nem tudja megtenni. Ennek az elemezése a genetikai kutatásokra és az emberi és állati kapcsolatokra utal, amelyek azt mutatják, hogy a kommunikáció és az érintkezés különböző fajok között korlátozott vagy lehetetlen.

Az utolsó részben Lola a galamb említése található, aki elhunyt, és temetése lesz. Ez egy utalás az emberi kedvencek és a háziállatok szeretetére és gondoskodására, valamint az ember és állat közti kötelékekre, amelyeket a mai etológia és állatvédő szervezetek tanulmányoznak és védenek.

Összességében a vers több helyen is utal a természettudomány friss felfedezéseire és a természet és ember kapcsolatának változásaira, amelyekre a mai kor kutatásai rávilágítanak.

Reményik Sándor Versek egy házikóról című versét teológiai szempontból is érdekes megközelíteni. A vers egy házikóról szól, melyben egy poéta él családjával. A versben megjelenő képek és motívumok segítségével lehetőség nyílik számos értelmezésre és összefüggésre a teológiai tudományágak nézőpontjaihoz.

A bibliatudomány lehetőséget nyújt a bibliai utalások és motívumok elemzésére a versben. Az első versben a mimóza-bokor aranyvirágai "poéta" felirattal súgva integetnek. Ez az utalás lehet az Újszövetségben megjelenő "Igen"-jelre, amellyel Krisztus a világot üdvözli. A vers többi része is bibliai motívumokat tartalmaz, például a szilva, amelynek Őse emberi tudáshoz való vágyát szimbolizálja. A versekben megidézett hangok és hangutánzó szavak (zokogás, rámennydörög) is bibliai költői stílusra utalhatnak.

Az ókori patrisztika, az egyházi atyák teológiája is megkoszorúzza Reményik művét. A szilváknak az étkezés és az asztal közösségét szimbolizálják. Az "ismét leesett az asztalról valami" gondolatköre a kereszténységben az elveszett paradicsomi állapotra utal, melyet Krisztus visszaállít. A házikó halott rendje és a gyerek-kacagás hiánya fájdalmasan jelenít meg egy olyan helyzetet, ahol az emberi kapcsolatok megszakadnak és a boldogságot elveszik. Az utolsó versben a galamb, amely illusztrálja Krisztus kegyelmét és békéjét, megjelenik a halottak temetésén, mely a feltámadásra és reményre utal.

A középkori skolasztika szempontjából is érdekes lehet a vers elemzése. A 2. versben az őszi nap és az ezüstfal lehetővé teszik a fény tükröződésének tanulmányozását és a természet törvényszerűségeinek vizsgálatát. A 6. versben pedig a fejfának a halálhoz való kapcsolata és a gyermek-kegyelet mutat hasonlóságot a katolikus egyház szertartásaival és a halottak tiszteletével.

Ezenkívül más teológiai nézőpontokat is bevonhatunk a vers elemzésébe. Például a nyitó vers a kereszténység és a világ közötti feszültséget, illetve a keresztények felelősségét hangsúlyozza. A galamb, mint olyan szimbólum, amely egy személyes vallás tapasztalásától a nemzetek és kultúrák közötti béke és megbékélés lehetőségéig terjed.

Összességében Reményik Sándor Versek egy házikóról című versének teológiai szempontból történő elemzése számos értelmezési lehetőséget biztosít. A bibliatudomány, patisztika, skolasztika és más teológiai megközelítések egyaránt felhasználhatóak a vers mélyebb megértéséhez, és segíthetnek a versekben megjelenő képek és motívumok teológiai és morális jelentésének felfedezésében.