Van költő, kinek lelke hegedű
És játszik rajt' egy lány,
A hegedűt kis álla alá tartja,
És játszik rajta, ahogy kedve tartja,
Van költő, kinek lelke hegedű
És játszik rajt' egy lány.

Van költő, kinek lelke kürt
És riadót az Idő fúj bele,
És hangját szikla-lelkek verik vissza,
És hangjával egy ország lesz tele,
Van költő, kinek lelke kürt.

S van költő, kinek lelke aeolhárfa,
És nem nyúl hozzá kéz,
Csupán a szél, mely végtelenből jő,
És végtelenbe vész.
Van költő, kinek lelke aeolhárfa.


Elemzések

A vers teológiai szempontból megvizsgálható az alábbi nézőpontokat figyelembe véve:

1. Bibliatudomány: A vers megtalálható elemekkel és szimbólumokkal teli, amiket a bibliatudomány segítségével lehet értelmezni. Például a hegedű és a lány a művészet és az isteni inspiráció szimbólumai lehetnek. Az Idő pedig az isteni kinyilatkoztatás időbeli dimenzióját jelképezi.

2. Patrisztika: A patrisztikus teológia hangsúlyozza az isteni inspirációt és az emberi alkotás közötti kapcsolatot. Ez a versben megjelenik a költő és a lány közt, akik együtt játszanak a hangszerekkel. A hegedűvel és a kürttel kifejezik az isteni inspiráció erejét és a isteni üzenet közvetítésének szerepét.

3. Skolasztika: A skolasztika teológiában hangsúlyt kap az isteni és emberi természet kapcsolata. A költők ebben a versben általában szimbolikusan az emberi lélekben lakozó isteni természetet képviselik, mely által kifejezést nyer a természet és a művészet. A versben a hegedű, a kürt és az aeolhárfa különböző hangszerek, amik kifejezik az emberi lélek különböző aspektusait és kapcsolódását az istenihez.

Külsőleg a versben a költőkön keresztül megszemélyesítve jelenik meg a művészet ereje és az isteni inspiráció közvetítő szerepe a földi létben. Együtt játszanak az isteni lélekkel és az alkotás képességével. Az isteni és az emberi kapcsolata, valamint a természet és a művészet kapcsolata hangsúlyozódik a versben.

A versben Reményik Sándor különböző költő-típusokat mutat be, akiknek lelkük különböző hangszerekhez hasonlítható.

A hegedűs költő képe azt a kapcsolatot hozza elő, hogy a költő lelke a hegedűre hasonlít, amelyet egy lány játssza. Ez arra utalhat, hogy a költő inspirációt merít egy másik személyből, akik segítségével kifejezővé tudja tenni érzelmeit. Ez a kapcsolat a magyar irodalomtörténetben is megtalálható, például Kosztolányi Dezső korábbi verseiben is hasonló szerelmi kapcsolatokat találhatunk.

A kürtös költő megszólalása a versben azt a hatást kelti, hogy a költő üzenetét az egész idő és helyszín megkapja és visszaveri. Ez a költő szerepe a társadalomban és az irodalomtudományban is fontos, hiszen a költők hatással vannak a közönségre és az idő folyamán is megmaradnak műveik.

Az aeolhárfa költő a szél természetes hangján inspirálódik, és nem saját maga fújja a hangszert. Ez a kép azt sugallja, hogy a költő az univerzum és a természet hangját hallja meg, és azt fejezi ki a verseiben. Ezt a kapcsolatot a természet és a költő között számos nemzetközi irodalmi műben is megtalálhatjuk, például a romantikus korban, amikor a költők gyakran a természet ihlette verseket alkottak.

Összességében a vers különböző költő-típusokat mutat be, akiknek lelkük különböző hangszerekhez hasonlítható. Egyes költők más emberek vagy a természet hatására vannak ráhangolva, és ezt az ihletettséget érzékeltetik verseikben. Ez a vers a magyar és nemzetközi irodalomban is megtalálható kapcsolatokra utal.

A vers természettudományos szempontból is érdekes megközelítést nyújt a három különböző hangszert leleplezve a lélekhez kötött képességüket.

Az első versszakban a költő lelke a hegedűhöz hasonlít, amit egy lányon keresztül játszik. Ez a hasonlat a mai felfedezésekkel összefüggésbe hozható, amelyek azt mutatják, hogy a zenehallgatás és -játszás hatása pozitívan befolyásolja az emberi agyat és a pszichét. A zene felfokozza az érzelmeket, javítja a hangulatot és segít a stressz csökkentésében. Tehát a hegedű a lelket és a hangulatot kifejező eszközként jelenik meg.

A második versszakban a költő lelke a kürttel az Időből fúj riadó jelet. Ez arra utal, hogy az idő múlása és a múltunkhoz való kapcsolódás nagy hatással van ránk. A természettudományban az időt leplezési és molekuláris technikákkal tanulmányozzák, mint például a nukleáris technikák és a kozmológia. Az idő múlásával kapcsolatos felfedezések segítenek megérteni a múltat, a jelen állapotát és a jövőt.

A harmadik versszakban a költő lelke az aeolhárfa. Az aeolhárfa egy olyan hangszer, amely a szél érintkezésével jön létre. Ez a képesség arra emlékeztet bennünket, hogy a természet erejét és befolyását nem mindig emberi kéz mozgatja. A szél ereje természeti jelenségekhez kapcsolódik, mint például a szélenergiához vagy a szél által létrehozott hangokhoz. A modern természettudományban a szél ereje és hatása fontos tényező a meteorológiában és a klímaváltozás tanulmányozásában.

Összességében a vers hangsúlyozza a természettudományi felfedezések fontosságát és azt, hogy az emberi lélek és a természet kölcsönhatása mennyire fontos a világ megértéséhez és a emberi tapasztalatok kifejezéséhez. A lélek és a természettudomány közötti kapcsolat állandó inspiráció forrás lehet mindennek, ami körülöttünk történik.