1

Mint víz tükrét a fecske szárnya
Legyintvén - pár csillogó csöppet
Visz magával a magasságba:
Úgy szeretném legyintni én is
Lélekszárnnyal az életet,
S ragadni fel a végtelenbe,
Viharzó zsoltárt énekelve,
A megmentett szépségeket.

                    2

Az élet zajló, fekete folyam,
És szépség benne csupán annyi van,
Mennyit egy fecske tünde szárnya
Fel-felragad a magasságba.
S a szépség léte csak egy pillanat, -
Fenn felissza mohón a nap, a nap.
S mint ki számára letellett az óra:
Visszaejti a fekete folyóba.

                    3

Búvár inkább, mint légi vándor
Azért ne kívánj mégse lenni,
Lebukni kár, lebukni kár,
A mélyben sincsen semmi, semmi,
Csak ősiszap, csak őshinár,
És szörnyek szívós polipkarja vár.
Tenger-fenék lámpása, lélek:
Mit világolsz a síri mélynek,
Komor búvárharang alatt?
Ha meg kell halni, - mégis jobb talán
A fellegek tornyos oromzatán,
Ahol a halál könnyű és szabad.

                    4

Ha akarsz lenni kicsit boldogabb:
Tartsd kicsit távolabb a dolgokat
Magadtól - s nem fognak gyötörni.
Nem fogsz a percek rejtett zátonyán
Boldogtalan hajó Te, összetörni.
Ne ismerkedj a dolgok lényegével,
Csak friss hamvával, csillogó színével.

Úgy, mint a fecske a víz tükörével.


Elemzések

A vers egy fecske történetét meséli el, amely a víz tükrén lebegő szárnyával csillogó cseppeket emel a magasba. A költő hasonlítja magát is a fecskehoz, és azt szeretné, ha lélekszárnnyal emelkedne az életbe és énekelne a megmentett szépségekről a végtelenben.

Ez a vers természettudományos szempontból egyrészről a madarak repülésével, másrészről pedig az élet és a szépség pillanatosságával kapcsolatos gondolatokat tartalmaz.

Az első versszakban a költő a fecske szárnyára utalva beszél a madarak repüléséről. A repülési képesség, amelyet a fecske szárnya biztosít, azóta a madarak mozgásának egyik legfőbb tulajdonsága. A természettudomány fejlődése során a madarak repülését részletesen vizsgálták, és ma már teljesen megértjük a szárnyak és a légáramlás közötti összefüggést.

A második versszakban a költő a szépség pillanatosságával és múlandóságával kapcsolatos. A fecske szárnyának lebegése a magasban jelképezi a szépség létezésének pillanatosságát, melyet az idő múlása és a nap sugara visszahelyez a múlandó életfolyamatokba. A természettudomány legfrissebb felfedezéseivel összefüggésben az idő múlása és a pillanatosság továbbra is aktuális kutatási terület marad.

A harmadik versszakban a költő a víz alatti életben rejlő potenciális veszélyekkel és a halál gondolatával foglalkozik. Az ősiszap, az őshinár és a polipkar jellemzői a mélytengeri élethez kapcsolódnak. A búvárharang alatti mélységben nincs semmi, csak szörnyek és sötétség. A költő itt a halál félelme és a túlélés vágya közötti dilemmát fejezi ki. A versben feltett kérdések, hogy vajon ha már egyszer meg kell halni, akkor jobb lenne-e a felette tornyosuló fellegeken, ahol a halál könnyű és szabad.

A negyedik versszakban a költő arra buzdít, hogy tartsuk távolabb magunktól a dolgokat, és ne fáradjunk a pillanatnyi boldogság után kutatni. Ez a tanács arra utal, hogy boldogságunk nem a dolgok mélyebb jelentésében, hanem azok külső megjelenésében és élvezetében rejlik. Ez egyfajta hedonizmus, amelyre sokan hajlamosak az élet pillanatnyi élvezetének kiteljesítésére. A ma természettudományának legfrissebb felfedezéseivel valószínűleg nem kapcsolatban áll, de a költészetben és a filozófiában számos olyan elemet tartalmaz, amelyekkel szintén foglalkoznak a tudományterületek.

A vers egy lírai hangulatú, az élet, a szépség és a boldogság témáját megjelenítő költemény. A következő pontokban elemezzük a verset irodalomtudományi szempontból mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén:

1. Verselési forma: A vers alapvetően alkalmazott sorokból áll, ahol a sorok hosszát és ritmusát is változtatja a költő a szöveg további kifejtése érdekében. Ez a versformai sajátosság magyar irodalmi hagyományként értelmezhető.

2. Motívumok: A versben több motívum is feltűnik, amelyek a magyar szépirodalom hagyományainak ismeretet felidézik, például a fecske, a víz, a szárny és a tükör. Ezek az elemek jelentősek a természeti képek és a lírai beszélő számára is, hiszen a természetben való, a szabadságot és a szépséget megtestesítő mozzanatokat jelenítik meg.

3. Tematika: A vers fő tematikája az élet, a szépség és a boldogság. A költeményben a lírai beszélő azt szeretné, hogy szárnya révén olyan megmentett szépségeket ragadjon fel a végtelenbe, amelyek a magasba emelkedve viharzó zsoltárt énekelnek. A második versszakban pedig kifejezi, hogy az életben csak egy pillanatig létezik a szépség, ezután visszatér a fekete folyóba. A harmadik versszakban a halál kérdése és annak elfogadása kerül előtérbe, amely a magyar szépirodalomban gyakran megjelenő motívum. A negyedik versszakban pedig a boldogság megtalálásáról esik szó, amelyet a dolgok távol tartásának és a felszínes ismeretségnek tulajdonít a költő.

4. Nyelvezet és stílus: A vers nyelvezete és stílusa költői, a magyar szépirodalom hagyományaira és a lírai nyelvezet jellemzőire épül. A költő képekben, metaforákban és jelképekben fejezi ki gondolatait és érzéseit.

5. Hatás az olvasóra: A vers hatása az olvasóra lírai, érzelmi és filozofikus. A számára fontos kérdéseket vet fel, mint az élet és a halál, a boldogság és a szépség értelmezése. A forma és a nyelvhasználat érzékelteti az olvasóval azt a vágyat, hogy úgyszólván "legyintsen" az életen, és megragadja a szépségeket.

6. Nemzetközi összefüggések: A vers magyar lírai hagyományokkal átitatott, így kevés konkrét nemzetközi vonatkozást találhatunk a költeményben. Azonban az általánosabb témák, mint az élet, a szépség és a boldogság univerzálisak, és hasonlóan jelennek meg a nemzetközi szépirodalomban is. A természeti motívumok és a költői nyelvezet is olyan elemek, amelyek más kultúrák költőinek műveiben is előfordulnak.

Összességében a vers Reményik Sándor lírai hangulatú, élet és boldogság tematikájú költeménye, amely vonatkoztatható a magyar szépirodalom hagyományaira és motivumkincsére. Ugyanakkor a témák és az általánosabb költői eszközök is megtalálhatók más nemzetközi művekben is.

A vers, Reményik Sándor "Fecske a víz tükrén", teológiai szempontból értelmezve, a hit, a szépség és a boldogság keresésének folyamatát írja le. A vers első részében a fecske szárnyának legyező mozdulata és a vele együtt emelkedő csillogó cseppek a magasságba való vágyat szimbolizálják. Az életet a víz feletti szárnyalás hasonlatán keresztül jeleníti meg, ahol a lélek repülését, a megmentett szépségek elragadását és a végtelenbe tartó viharzó zsoltár éneklését képzeli el a költő.

A második részben a fecske szárnycsapkodása az élet zajló, fekete folyamában található pillanatnyi szépséget szimbolizálja. A szépség megélése csak egy röpke pillanatig tart, mert az idő elérkezik, és magával ragadja a nap, majd visszazúdítja azt a fekete folyóba. Itt a költő arra utal, hogy a szépség és boldogság pillanatnyi és múlandó, és valódi léte az idő múlásával mindig visszakerül az élet közönséges mindennapjaiba.

A harmadik részben a költő azt az üzenetet közvetíti, hogy érdemesebb lenne a mélyben semmit sem keresni, mert az csak sár és régi romok, ahol csak rettenetes polipkarok és ősömű tart várakozik. Az élet mélyén nincs semmi, ami boldogságot és értelmet adhatna. Ezzel szemben, ha meg kell halni, akkor talán jobb lenne a fellegek tornyos ormain, ahol a halál könnyű és szabad. A költő a halált preferálja a szenvedés és hiábavaló törekvések helyett.

A negyedik részben a költő boldogságra való törekvését tanácsolja. A boldogság eléréséhez azt javasolja, hogy tartsuk a dolgokat távolabbiak a szívünktől, így nem fognak minket gyötörni. Nem kell megismernünk a dolgok lényegét, mert az csak gyötrelmekhez vezetne, ehelyett csak a megjelenő formájukkal és csillogásukkal kell foglalkoznunk, ahogy a fecske a víz tükörével teszi. Így a boldogság könnyebben elérhetővé válik.

Bibliatudomány szempontjából a versben található víz, a szépség pillanata és a halál motívumai kapcsolódnak a Bibliához. A víz a keresztség szentségét és az újjászületést jelképezi, ami az élet kezdetét és a lélek megtisztulását szimbolizálja. A szépség pillanata Isten jelenlétét és az Isteni teremtés szépségét jelképezi. A halál vágya pedig a halál utáni életre, az örök boldogságra való vágyat fejezi ki.

Patrisztika nézőpontjából a versben megjelenő vágy Isten iránti szeretetet és az Istenhez való visszatérést jelenti. Az emberi vágyak és törekvések a szépségre és boldogságra Istenhez vezetnek, ahol ezek elérhetővé válnak. A versben a halálvágy a földi létben megbúvó szenvedés és hiábavalóság felismerését mutatja, és az örök boldogság reményét táplálja.

Skolasztika nézőpontjából a versben megjelenő vágy és azonosságkeresés az igazság és boldogság keresésének jelképe. A költő azt a tanácsot adja, hogy a dolgok lényegétől való távolmaradással és a felületes megismeréssel könnyebben elérhetővé válnak az ember boldogsága és célok. A skolasztikus gondolkodás szerint a boldogság az igazság megismeréséből és annak elfogadásából ered, és az emberi vágyak célokhoz vezetnek, amik az igazság megértését és elfogadását szolgálják.

A vers tehát teológiai szempontból a hit, szépség, boldogság, vágy és célok témáját érinti, és kapcsolódik a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjaihoz.