Én őszöm, mosolygó vagy borongó,
Világfeszültséget feloldó,
Én kínomat is csillapító,
Én békémet is megígérő:
Olyan vagy mint az őszi Jézus,
Olyan vagy mint egy leánykérő.
Olyan vagy mint az őszi Jézus:
Szelíd és alázatos vőlegény -
Minden lélek menyasszonyod ma
S talán még én is, én.
Én őszöm, mosolygó vagy borongó,
Az őszi Jézus bizony benned jár
És felszed minden színes levelet
És fakó levelet,
Koszorújába mind beletalál.
Ó szedj fel s tűzzél töviskoszorúdba
Engem is, eltaposott levelet
Te, kit várnak romlottak és szüzek,
Jegyese minden lehullott levélnek!
S fogadd el tőlem ezt a levelet,
Napsugárral írtam és őszi kékkel,
És reménnyel és kétségbeeséssel
És benne egész esett-magamat
Hozom, s minden nyomorúságomat,
S az életem hozom -
Fogadj el így, ahogy vagyok
Ó Őszöm, békességem, Jézusom!

1938 október


Elemzések

A vers Reményik Sándor műve, melyet 1938 októberében írt. Az irodalomtudományi szempontból tekintve számos összefüggés található a magyar és a nemzetközi szépirodalom területén.

1. Szimbolikus elemek: A versben számos szimbolikus elem található, például az "ősz" jelképezi az elmúlást és a közeledő halált. Az "őszi Jézus" pedig a kegyelem és a remény szimbóluma.

2. Vallásos motívumok: A versben megjelenik a kereszténység és a Jézus-szimbólum, melyek a magyar irodalomban és a világirodalomban is gyakoriak. A versben a "leánykérő" és "vőlegény" képek is Jézusra utalnak.

3. Évszakmotívum: Az ősz az egyik leggyakrabban megjelenő évszak a szépirodalomban, amely az elmúlást, a változást és a közeledő halált jelképezi. Az őszi motívumot többek között Ady Endre, Shakespeare és William Wordsworth is használta verseiben.

4. Mood és érzelmek: A költeményben többféle hangulat és érzelem jelenik meg, például a mosolygás és a borongás, illetve a remény és a kétségbeesés. Ez a sokszínűség a magyar irodalomban, valamint a nemzetközi irodalomban is gyakori.

5. Szerelem és lírai én: A versben megjelenik a lírai én átadása, ami a magyar líra jellemző vonása. A költő érdemez a próta szereleméhez és megadja magát az őszi Jézusnak, ami a lírai énnel való azonosulást és egyfajta feloldást jelent.

6. Verselési forma: A vers hagyományos verselési formában íródott. Ez az irodalomtudományban fontos elem és kapcsolatot teremt a klasszikus magyar és nemzetközi költészettel.

7. Versírói intimitás: A versben megjelenik a lírai én költői intimitása és őszinte önvallomása, ami a lírai poézis egyik jellegzetes vonása mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalomban.

Ezek az összefüggések csak néhány példa a vers irodalomtudományi elemzésére. Az elemzés során további párhuzamokat lehet találni a magyar és a nemzetközi szépirodalom területén.

A vers a természettudománnyal való összefüggések elemzését kéri, és arra keresi a választ, hogy mit tudunk meg az őszről és az őszi természeti jelenségekről a mai természettudományos ismeretek fényében.

Az első következtetésünk, hogy az ősz megtapasztalása, az évszakváltás pozitív érintettséget vált ki az emberben. A vers szerint az ősz mosolygós lehet, ami a természet megújulásával, a színes levelekkel kapcsolatos. Ez arra utalhat, hogy az ember boldogságot tapasztal meg a természeti változások láttán. A mai ismeretek szerint az ősz a falevelek lombhullásának évszaka, amikor a növények előkészítik magukat a téli pihenésre.

Az ősz említve van az "őszi Jézus" költői hasonlattal. Ez jelentheti, hogy az ősz Isten kezében van, akinek ereje, türelme van a természeti ciklusokhoz. Az emberi életben ez a költői alak ad erőt és reményt a költőnek. Az őszi Jézus képével az is felidéződik, hogy a Jézus Krisztus a megváltás elhozója és a békesség jelképe.

Az őszi Jézus hasonlatának másik lehetősége az, hogy az ősz az eljövendő tél elnyelése előtti utolsó életfolyamatokat jelképezi. Az őszi Jézus költői képzete közös a Juliánus-naptár október 3-i Jézus születésével kapcsolatos hiedelemmel, mely szerint ősszel, általában októberben születhetett volna.

A versben a költő arra kéri az őszt, hogy szedje fel őt is, mint egy romlott, eltaposott levelet. Ez azt sugallhatja, hogy az emberi élet foszladozó, romlott és véget érő része is hozzájárul a természeti ciklusokhoz, ugyanabban a lepelben, ahol az ősz összegyűjti a lombhullató növényeket.

A vers végén a költő az őszt békességének, Jézusának és reményének nevezi. Az lehetne a következtetés, hogy a természet csillapítja és megvigasztalja az embert, valamint az ősz egyfajta spirituális erővel rendelkezik, ami a vallási szimbólumokkal kapcsolatos. Az ősz tehát a természeti jelenségek és az emberi lelkiség összekapcsolódását jelképezi.

Összességében a vers tehát úgy értelmezhető, hogy az ősz a természettudományos szempontból az élet ciklusának része, ahol a növények felkészülnek a téli pihenésre. Emellett az ember számára természeti változásokkal kapcsolatos pozitív érzelmeket és spiritualitást ad.

A vers teológiai szempontból elemzése arra irányul, hogy megvizsgáljuk a költeményben megjelenő isteni személyek és eszmék jelentőségét, valamint a vallási szempontokat és üzeneteket.

A vers első sorában a költő a "mosolygó vagy borongó" őszt hasonlítja Jézushoz. Ez a Megváltó két oldalát jelképezi: a mosolygó örömöt és az uralmat a borongó pedig a fájdalmat és szenvedést. Ez megegyezik a bibliatanulmányokban ismert Jézus képével, aki a boldogsággal és az elnyomással egyaránt kapcsolódik.

A következő sorokban a költő azt mondja, hogy az őszi Jézus "csillapítja a kínját és ígéri a békéjét". Ezen a ponton már a patrisztikával kapcsolatos összefüggést fedezhetünk fel a versben. A patrisztika időszakában az egyházatyák - a korai keresztény írók és tanítók - olyan fogalmakat dolgoztak ki, mint a Megváltó, a bűn és a megbocsátás. Az őszi Jézus itt arra utal, hogy ő az, aki képes megszabadítani az embereket a kínoktól és békét hozni az életükbe.

Az "alázatos vőlegény" képe utal a skolasztika nézőpontjára. A skolasztika a középkori filozófiai és teológiai mozgalom volt, amely a racionalitást és a logikát hangsúlyozta. Ez a kép a skolasztika idején kialakult meghatározott teológiai rendszer szimbóluma, amely a Megváltó fontosságát és hatalmát hangsúlyozza.

A későbbi sorokban a költő arról beszél, hogy minden lélek Jézus menyasszonya, s még ő is lehet az. Ez az összefüggés a patrisztika és a bibliatudomány szemszögéből fontos, amely a keresztény egyházat "Krisztus menyasszonyaként" írja le, aki várja, hogy örökké egyesüljön vele.

A versben megjelenő "színes levél" és "fakó levél" képek a mindennapi emberi élet vergődéseire utalnak. A költő arra kéri Jézust, hogy vegye fel őt is a koszorújába, és elfogadja minden eltaposott levélként, ami összeköti a bibliai imákat és az emberi szenvedéssel való találkozást.

A vers befejezésében a költő elfogadja a őszt mint "Őszét", békességét és Jézusát. Itt egy vallásos érzés jelentkezik, amikor a vers szerzője elfogadja hitét és Isten akaratát az életében.

Összegezve, a vers teológiai szempontból megfogalmazza a Megváltó szerepját és jelentőségét, a vallástörténet egyes periódusaiban a patrisztikát és a skolasztikát magába foglalva. A költő személyes tapasztalatairól és hite gyakorlásáról is beszél, miközben kifejezi reményét és kétségbeesését Jézus Krisztus felé.