Augusztus, nyárutó...
A Göncöl tengelye,
Mint roppant égi óramutató,
Némán, merőn mutat már ősz fele
Kigyúlt hajók
Suhannak át az égbolt tengerén,

Némán, szorongó szívvel nézem én
Ott fenn egy fagyos, zuzmarás ajak
A forró csillagokra rálehel, -
S hullnak, mint itt lenn a falevelek.
A csillagok hamarabb kezdik el...
Mi jön? Mi megy?
Mi hull le még?
Nem volt a csillaghullásból elég?

Kigyúlt hajók
Suhannak át az égbolt tengerén,
Jelek, csodák...
Némán, szorongó szívvel nézem én.
Egy új teremtés reggele előtt
Ez tán az Isten vajúdó, szent láza
És itt lenn nincs, aki megmagyarázza.

1920


Elemzések

A vers természettudományos szempontból megközelítve több aktuális témakört is felvet.

Az első sorokban az augusztusi időszakot említi, ami a globális felmelegedéshez kapcsolódhat, hiszen az augusztus a nyári hónapok végét jelenti. Ez a felmelegedés hatással van a természetre, a növények és állatok életére. Emellett a "Göncöl tengelye" is utalhat a természeti jelenségekre, például a Föld forgására és a naprendszer mozgására.

A második versszakban a "forró csillagok" és a "fagyos, zuzmarás ajak" képei jelennek meg. Ez összefüggésbe hozható a Nap forró felszínével és a hideg éjszakai hőmérsékletekkel. A csillagokról szóló utalás a csillagászatot juttathatja eszünkbe, ahol az elmúlt évtizedekben számos érdekes felfedezés történt a holdak, exobolygók és más égitestek kapcsán.

A harmadik versszakban a "jelek" és "csodák" szerepelnek, ami a természeti katasztrófákra, mint például az erdőtüzekre, hurrikánokra és földrengésekre utalhat. Ezek az események az emberiség tudomására juttatják, hogy a természet ereje és kiszámíthatatlansága meghaladhatja az emberi képességeket.

Az utolsó sorokban az "új teremtés reggele" szavakat említi, ami a különböző tudományterületeken (például a biológiában vagy a kozmológiában) folyó kutatásokra, például az evolúcióra vagy az univerzum eredetére utalhat.

Összességében a vers több olyan témát érint, ami a természettudomány legfrissebb felfedezéseivel és kutatási területeivel összefüggésbe hozható. Ez rávilágít arra, hogy a természet és a tudomány szorosan összekapcsolódik, és a természeti jelenségek és folyamatok megértése és megmagyarázása kulcsfontosságú a modern természettudomány fejlődésében.

A vers irodalomtudományi szempontból számos összefüggést mutat mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén.

1. Tematika: A vers a nyár végének és az ősz kezdetének időszakát írja le, amely egy általános, időszakhoz kapcsolódó téma a magyar irodalomban és a nemzetközi irodalomban is. Az ősz és a természet változása gyakori motívum a romantikus irodalomban is, például John Keats Ode to Autumn című költeményében.

2. Természeti motívumok: A versben a természet motívumai is fontos szerepet játszanak. Az égi óramutató képe, a kigyúlt hajók az égbolton és a falevelek hullása mind a természet erejére, változásaira utalnak. Ez az egység a magyar népi hagyományban is megtalálható, például a hajómotívum a népdalokban, valamint a természeti ciklusok (állatok mozgása, évszakok váltakozása) a néphitben és néphagyományokban.

3. Szimbolika: A versben felmerül az évszakok és a természet eseményeinek szimbolikus értelmezése is. Az ősz a múlás, a változás és az elmúlás szimbóluma lehet a nemzetközi irodalomban is, például William Blake és John Keats verseiben.

4. Vallásosság: A versben az isteni teremtés és az Isten szerepe is felmerül. Az Isten vajúdó, szent láza utalhat Isten alkotó erejére és a világmindenség teremtésére. A vallásos motívumok és a vallásos érzelmek gyakoriak a magyar irodalomban is, például Ady Endre, József Attila és Hamvas Béla műveiben is.

5. Képi világ: A vers erős képi világgal rendelkezik. Az égi óramutató, a kigyúlt hajók az égbolton és a hulló falevelek mind vizuális motívumokat képviselnek, amelyekkel a költő erős érzelmeket és érzéseket fejez ki. Ez a képi világ a szimbolikus jelentéseken túl szerves része a modernista és szimbolista irányzatoknak is.

6. Időbeli kontextus: A vers időbeli kontextusa is fontos lehet az értelmezés során. A vers 1920-ban íródott, ezért benne lehet látni a magyar irodalom és a magyar történelem ezen időszakának hatásait is. A reménytelenséget és a változásokat, amelyek ebben az időszakban történtek, például az I. világháború és az azt követő politikai változások, a versben is érzékelhetjük.

Ezek csupán néhány lehetséges összefüggés, amiket a vers irodalomtudományi szempontból felvillant. Fontos hangsúlyozni, hogy minden értelmezésnek szubjektív lehet a megközelítése, és más összefüggések is felfedezhetők lehetnek az adott műben.

A vers teológiai szempontból is érdekes megközelítést nyújt. Az első részben a Göncöl tengelye hasonlítva van egy égi óramutatóhoz, mely a nyár végére már az ősz felé mutat. Ez az analógia a változásra és az idő múlására utal. A roppant égi óramutató szimbolizálhatja az isteni teremtő műveletet és a világ folyamatos változását, melyet az ember figyel, vagy éppen nem vesz észre.

A következő részben a szemlélődő, szorongó szívű személy a fagyos, zuzmarás ajakkal az égboltban megjelenő csillagokat figyeli. A csillagokra rálehelő ajkak azt a képet keltik, mintha a csillagok hullanának, mint a falevelek az őszi időszakban. Ez a kép a múlásra és a halálra utal, melyet a csillagok hullása szimbolizál.

A vers harmadik részében a szemlélő továbbra is figyeli a kigyúlt hajókat az égbolt tengerén, melyek jelek és csodák lehetnek. Erre utal a "Jeek, csodák" kifejezés. A szemlélő észleli, hogy valami új teremtés közeledik, és arra gondol, hogy talán ez az Isten vajúdó, szent láza. Az "Isten vajúdó, szent láza" kifejezés azt az érzést kelti, hogy Isten valahogyan megújítja a világot, új teremtést hoz létre. Ugyanakkor a szemlélő rájön, hogy itt lenn nincs senki, aki ezt megmagyarázza vagy értelmezné.

A versben tehát megjelennek az idő múlása, az élet változása, a halál és a teremtés motívumai. Ezek teológiai és vallási kérdéseket vetnek fel. Az idő jelentősége és az idő múlási sebessége, valamint az ember egyes pillanatokban megfigyelhető Isteni jelenléte és működése a központi témák. A bibliatudomány, patrisztika és skolasztika a versben megjelenő motívumokat és témákat különböző nézőpontból közelítik meg.

A bibliatudomány a Bibliában található szövegek elemzésével és értelmezésével foglalkozik. A versben megjelenő képek és motívumok, mint például a csillagok hullása vagy az új teremtés képe, párhuzamba állíthatók bibliai szövegekkel, melyek az idő múlására, az örök életre vagy a teremtő Istennel kapcsolatosak.

A patrisztika a keresztény egyház atyái által hozott teológiával és gondolkodással foglalkozik. A versben megjelenő képek és motívumok reflektálhatnak a patrisztikus gondolkodásra, mely az Isten jelenlétét és cselekedeteit vizsgálja a teremtésben és a világban.

A skolasztika, a középkori filozófiai irányzat, a tudomány és teológia által alkotott rendszerre utal. A versben megjelenő motívumok és képek a skolasztikus gondolkodásban az isteni cselekedeteket és a teremtett világban megnyilvánuló törvényeket elemezhetik.

A fentebb leírtak mellett más megközelítések is lehetnek. Például a vallásfilozófiában vagy a misztikus teológiában is lehetne a vershez kapcsolódó elemzést folytatni.