A Petőfi Sándor által írt vers, "Ha életében..." teológiai szempontból is érdekes elemeket tartalmaz. A vers egy lírai vallomás, a szeretet és halál témájára épül.
A bibliatudomány szempontjából a versben a halál metaforikus megjelenítése kap kiemelt jelentőséget. A halált a fehér szín és a hattyú szimbólumaival írja le a költő. Az ószövetségi könyvekben a fehér szín sokszor az öröklétet és az isteni jelenlétet jelképezi, míg a hattyú a szépség és tisztaság szimbóluma lehet. Ezáltal a halál képe pozitív és szép megjelenést kap a versben, ami Bibliai kontextusban nem megszokott.
A patrisztika, azaz az ókori keresztény írók szempontjából érdekes, hogy a költő a verse elején utal a gyermeki szeretetre és az életre, majd a halál helyzetében a szerelmet és az életet is áthelyezi a halált ábrázoló ágyra. Ez a megfogalmazás hasonló a keresztény eszkatológiai elképzelésekhez, amelyek szerint a haláltól való félelem vagy a halál eljövetele az egyetlen módja az öröklétnek és a szeretett személy találkozásának.
A skolasztika szempontjából érdekes, hogy a versben a halál esztétikusan és pozitívan jelenik meg. Ez a megközelítés a skolasztikus filozófia egyik fő tulajdonsága, miszerint minden történésnek és dolognak van valamilyen jó és szépsége. A halálban, mint Petőfi ábrázolja, ez a szépség és jó jelenik meg, ami ellentétes lehet a középkori skolasztikus gondolkodással, amelyben a halál inkább egy rossz és negatív jelenségként volt jelen.
Más szempontból nézve, a vers magában hordozhatja a halál és szerelem összefüggéseit. A halál és életciklus közötti kontraszt és az élet véges volta arra hívja fel a figyelmet, hogy a szeretet és a szeretett személy elvesztése végül is a halálig vezet. Ezzel a gondolattal kapcsolódik az ókori görög tragédiák tematikájához, ahol a szeretet és a veszteség közötti összefüggés fontos elem volt.
Összességében a vers több értelmezése és kontextusa is lehetséges teológiai szempontból. Az esetleges bibliai, patrisztikai és skolasztikus hatások mellett a halál, a szeretet és az élet tematikája általánosan jelentős teológiai kérdéseket vet fel. A versben megjelenő halál esztétikai és pozitív szemlélete meglepő lehet az átlagos vallásos vagy teológiai elképzelésekhez képest, és ennél fogva további érdekességeket rejt magában a teológiai szempontok figyelembevételével.